پرسش های رایج

q

پت اسکن چیست؟

+
a

(PET CT (Positron Emission Tomography یا (مقطع نگاری با نشر پوزیترون) تصویر سه بعدی از تمام اندام های بدن را که بیانگر میزان مصرف گلوکز در بافت های مختلف می باشد به کمک تزریق رادیو دارویی مشابه گلوکز نشان می دهد. تصاویر حاصل، اطلاعات ارزشمند و منحصر بفردی از درون بدن را در اختیار پزشک متخصص قرار می دهد. این اطلاعات بصورت غیر تهاجمی بدست می آید و نیاز به جراحی های تشخیصی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

q

پت ماموگرافی چیست؟

+
a

PET Mammo Graphy جدیدترین و مهم ترین نوآوری در تشخیص دقیق سرطان سینه می باشد. هدف اولیه از انجام این اسکن، تشخیص سرطان سینه پیش از بروز علایم و متاستاز با تکنیک PET می باشد.

q

اسپکت چیست؟

+
a

(SPECT(Single Photon Emission Computed Tomography یا (مقطع نگاری تابش تک فوتونی) از خواص هسته ای مواد رادیواکتیو برای تشخیص بیماری ها استفاده می کند. این روش، توانایی ارائه اطلاعات تصویری از فرایندهای متابولیک و فیزیولوژیک بدن را دارد در حالیکه سایر روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن و ام آر آی اغلب، اطلاعات از ساختار بدن ارائه می کنند.

q

آیا قبل از انجام پت اسکن فعالیت بدنی شدید مجاز است؟

+
a

ورزش و فعالیت بدنی از 24 ساعت قبل از انجام پت اسکن ممنوع است حتی جویدن آدامس.

q

آیا برای انجام پت اسکن باید وقت گرفت؟

+
a

بله. با توجه به اینکه هر اسکن به داروی خاصی احتیاج دارد که باید از قبل آماده سازی شود باید وقت قبلی گرفته شود.

q

آیا انجام پت اسکن خطرناک است؟

+
a

خیر. مقدار تزریق دارو بسیار کم و بر مبنای استانداردهای توصیه شده جهانی است و به هیچ وجه خطرناک نیست.

q

آیاپت اسکن را می توان در بانوان باردار و یا شیرده استفاده نمود؟

+
a

مگر در مواردیکه پزشک معالج توصیه به انجام پت اسکن داشته باشد، بهتر است انجام پت اسکن تا پایان دوره بارداری به تعویق افتد. همچنین جهت ماداران شیرده، ممکن است نیاز به قطع شیردهی بمدت کوتاهی وجود داشته باشد.

q

چه توصیه ای جهت کاهش پرتوگیری پس از تزریق رادیوداروها در پت اسکن به بیماران می توان کرد ؟

+
a

آشامیدن آب و دفع مکرر ادرار از راهکارهایی که میتوان پس از پت اسکن برای کاهش پرتوگیری بکار بست.

q

پت ماموگرافی چه مزیتی نسبت به ماموگرافی ، سونوگرافی و ... دارد؟

+
a

روش های معمول تصویربرداری مانند ماموگرافی ساده، فقط آناتومی (یعنی شکل ظاهری اندام، عروق، بافتها و …) پستان را نمایش می دهند. این روش ها نمی توانند بین یک کیست ساده و یک توده بدخیم تفاوت قائل شوند. تنها راهی که تاکنون وجود داشته نمونه برداری از بافت مشکوک  و آزمایش پاتولوژی بوده است.اما پت ماموگرافی می تواند فیزیولوژی (یعنی کارکرد و فعالیت اندام) را نمایش دهد.

q

قبل از اسکن چکار باید بکنید؟

+
a

  • همانند سایر اسکن ها و رادیو گرافی ها اگر باردار هستید یا احتمال بارداری می دهید و یا به کودک خود شیر می دهید حتما پرسنل مرکز پت اسکن پیام را مطلع فرمایید.
  • از روز قبل از انجام اسکن تا روز بعد از آن مایعات (ترجیحا آب) بنوشید.
  • لباس راحت بپوشید.
  • هر دارویی استفاده می کنید آنرا ادامه دهید. فقط اگر مبتلا به دیابت یا بیماری قند هستید حتما در زمان وقت دهی به ما اطلاع دهید چون باید دستورات خاص دریافت کنید در غیر اینصورت اسکن شما قابل انجام نخواهد بود.
  • در هنگام مراجعه به مرکز پت اسکن پیام تمامی مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشید.

q

قبل از اسکن چکار نباید بکنید؟

+
a

  • از شش ساعت قبل از انجام اسکن از خوردن غذا ، چای ، نوشابه ، قهوه، آدامس و … خودداری کنید همچنین از خوشبو کننده دهان استفاده نکنید. در این مدت فقط می توانید از آب ساده استفاده کنید. استفاده از سرم قندی ممنوع است.
  • ورزش و فعالیت شدید بدنی از 24 ساعت قبل از انجام اسکن ممنوع است حتی جویدن آدامس.
  • بیماران دیابتی حتما در زمان وقت دهی ما را در جریان قرار دهند تا دستورات ویژه دریافت کنند.


Fatal error: Allowed memory size of 33554432 bytes exhausted (tried to allocate 32 bytes) in /home/petscan/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 1911